Lęk społeczny – jak sobie z nim poradzić i jak przestać się bać?

Wiele osób zmaga się obecnie lub doświadczało w przeszłości z lęku społecznego. Objawia się on intensywnym lękiem przed byciem obserwowanym, ocenianym lub przed poczuciem upokorzenia. Lęk ten staje się tak silny, że przeszkadza w codziennym życiu.

lęk społeczny

Jak się czuje osoba doświadczająca lęku społecznego?

To, co dla jednej osoby może wydawać się codzienną czynnością, u osoby zmagającej się z lękiem społecznym wywołuje skrajny lęk. Czynności takie jak odbieranie telefonu, wizyta w galerii handlowej czy spotkanie z kimś znajomym są przerażające.

Jeśli czujesz się osaczony przez tego rodzaju lęki, ważne jest, abyś wiedział, że nie jesteś sam. Zaburzenia lękowe o podłożu społecznym, czyli fobia społeczna, to jedna z najczęstszych form zaburzeń lękowych.

Osoby doświadczające lęku społecznego często doświadczają takżr innych problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, takich jak obniżony nastrój, depresja i zaburzenia paniczne (ataki paniki).

 

Objawy lęku społecznego możemy podzielić na 3 kategorie:

 

Objawy poznawcze:

  • obawy przed zrobieniem głupstwa w obecności innych.
  • odczuwanie silnego niepokoju przed wejściem w sytuację społeczną.
  • obsesyjne myślenie o żenujących rzeczach, które mogą Ci się przytrafić.
  • myślenie, że inni zauważą, że się stresujesz
  • obawianie się sytuacji, w których nie zna się ludzi.
  • zamartwianie się, że zostaniesz oceniony przez innych.
  • obawianie się nadchodzących wydarzeń.
  • nieumiejętność mówienia lub robienia rzeczy, na które ma się ochotę.
  • analizowanie po fakcie tego, jak zachowałeś się w sytuacji społecznej.

Objawy fizyczne (somatyczne):

  • suchość w ustach
  • pocenie się
  • rumienienie się
  • bicie i kołatanie serca drżenie
  • napięcie mięśniowe
  • jąkanie się
  • częste oddawanie moczu lub wypróżnianie się – spowodowane reakcją organizmu na stres

Objawy behawioralne (zachowanie):

  • unikanie sytuacji społecznych
  • unikanie kontaktu wzrokowego
  • unikanie w rozmowach tematów osobistych
  • potrzeba ciągłej obecności przyjaciela, rodzica lub partnera lub kogoś zaufanego
  • picie alkoholu lub zażywanie innych substancji psychoaktywnych
  • zadawanie zbyt wielu pytań
  • wycofana postawa

Co pomaga przezwyciężyć lęk społeczny?

 

Samopomoc

Pierwszy krok do zmian, to zaakceptowanie faktu, że chcesz coś zmienić w swoim życiu. Przyznanie się do własnego lęku jest trudne, ale daje silniejszą pozycję do walki z nim.  Spróbuj zaobserwować, co dzieje się w Twojej głowie, jakie sytuacje wywołują u Ciebie największe napięcie i jak się zachowujesz, gdy je odczuwasz. Pomocne może być zapisywanie tych informacji. Warto prowadzić codzienny dziennik. W ten sposób można śledzić swoje postępy, a także rozpoznawać czynniki wyzwalające i sytuacje, w których można powrócić do negatywnych wzorców myślenia.

Techniki samopomocy często łączą w sobie elementy relaksacji, 'przeprogramowania myśli’ i ekspozycji na sytuacje budzące lęk. Przykładami technik relaksacyjnych mogą być: głębokie oddychanie, wizualizacja, kontrola oddechu i techniki mindfulness.

 

Psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT)

Psychoterapeuta zapewni Ci bezpieczną przestrzeń do rozmowy o tym, jak lęk społeczny wpływa na życie. Znalezienie strefy wolnej od ocen, w której można otworzyć się na swoje lęki, może być ratunkiem, gdy trzeba stawić czoła swoim obawom. 

Psychoterapia poznawczo-behawioralna pomoże Ci także stopniowo i bezpiecznie stawić czoła sytuacjom społecznym, które wydają się przytłaczające. Uczy także narzędzi i umiejętności radzenia sobie z objawami somatycznymi (fizycznymi) aby mieć poczucie większej kontroli w sytuacjach społecznych. Bycie świadomym i zauważanie swoich myśli i obaw, pomoże Ci w ich zracjonalizowaniu, a z czasem  na zastąpieniu lęków bardziej zrównoważonymi procesami myślowymi. 

 
Kiedy doświadczasz lęku społecznego, możesz mieć wrażenie, że jesteś jedyną osobą na świecie, która czuje się w ten sposób. Może to sprawiać, że sytuacje społeczne są dla Ciebie bardzo przytłaczające. 
Pamiętaj jednak, że nie jesteś sam!
Warto wiedzieć, że lęk społeczny można skutecznie leczyć, a znalezienie odpowiedniego terapeuty jest dobrym początkiem drogi do zmiany komfortu życia na lepszy.
 
Share on facebook
Share on twitter