Psychoterapia online – równie skuteczna, jak ta w gabinecie?

psychoterapia-online-blog

Czy psychoterapia online jest dla mnie?

Terapia online może być skutecznym i wygodnym sposobem dostępu do usług w zakresie zdrowia psychicznego. Nie oznacza to jednak, że jest ona odpowiednia dla wszystkich. To, czy psychoterapia online może być dla Ciebie odpowiednia, zależy od Twojego stanu zdrowia i nasilenia objawów, osobowości, przyzwyczajeń.

Jeśli jesteś zainteresowany wypróbowaniem terapii online, poczytaj o tym jak wygląda taka terapia. Nie bój się zadawać pytań. Zawsze możesz też umówić się na pierwszą konsultację, żeby zobaczyć czy taka forma jest dla Ciebie. Bardzo ważne jest, żeby znaleźć takiego psychoterapeutę online, który Ci odpowiada, z którym chcesz pracować.

Jakie są wyniki badań naukowych dotyczących psychoterapii online?

Jedną z największych obaw związanych z psychoterapią online jest to, że terapia odbywa się przez ekran monitora / smartfona co może ograniczać rozróżnianie mikro ruchów, niektórych elementów mimiki, subtelnych znaków dotyczących ułożenia ciała.

Ważnym elementem skutecznej terapii jest relacja między terapeutą a pacjentem. Wiele osób zastanawia się, czy komunikacja cyfrowa może dostarczyć odpowiednich możliwości, żeby taką relację zbudować.

Pomimo tych obaw, badania konsekwentnie pokazują, że terapia online może być bardzo skuteczna w przypadku wielu trudności związanych ze zdrowiem psychicznym. Poniżej przedstawiamy wyniki kilku badań:

Badanie z 2014 roku opublikowane w Journal of Affective Disorders wykazało, że leczenie online było tak samo skuteczne jak leczenie twarzą w twarz w przypadku depresji.

Badanie z 2018 r. opublikowane w Journal of Psychological Disorders wykazało, że psychoterapia poznawczo-behawioralna online jest, „skuteczną, akceptowalną i praktyczną opieką zdrowotną.” W badaniu stwierdzono, że psychoterapia poznawczo-behawioralna online była równie skuteczna jak leczenie twarzą w twarz w przypadku dużej depresji, zaburzenia panicznego, zaburzenia lęku społecznego i uogólnionego zaburzenia lękowego.
Badanie z 2014 r. opublikowane w Behaviour Research and Therapy wykazało, że terapia poznawczo-behawioralna online była skuteczna w leczeniu zaburzeń lękowych. Pozytywne zmiany utrzymywały się po roku obserwacji.

Korzyści z terapia psychologicznej online

Osoby mieszkające na terenach podmiejskich lub mające problemy z transportem mogą mieć łatwiejszy dostęp do terapii.

Osoby, które chcą zaoszczędzić czas na dojazdach mogą po prostu włączyć laptop we własnym domu.
Planowanie terapii online jest wygodniejsze dla wielu ludzi, nie musi uwzględniać czynników zewnętrznych, które dzieją się w czasie dojazdów.
Badania pokazują, że psychoterapia online wymaga 7-8 razy mniej czasu terapeuty niż terapia twarzą w twarz, co oznacza, że terapeuci mogą często leczyć więcej osób online niż osobiście.
Klienci nie muszą się martwić, że zobaczą w poczekalni osoby, które znają.
Niektórym osobom może być łatwiej ujawnić prywatne informacje, gdy dzielą się nimi przez ekran komputera.
Osoby z lękami, zwłaszcza społecznymi, częściej korzystają z pomocy psychoterapeutów pracujących online.

Potencjalne wady psychoterapii online

Mimo dynamicznie rozwijającej się dostępności terapii online warto zaznaczyć, że nie jest dla wszystkich. Oto kilka potencjalnych zagrożeń i wad:

Psychoterapia online nie jest przeznaczona dla osób z pewnymi problemami lub schorzeniami (takimi jak próby samobójcze lub psychoza).
Bez możliwości interakcji twarzą w twarz, terapeutom brakuje języka ciała i innych wskazówek, które mogą pomóc im w postawieniu właściwej diagnozy w niektórych problemach psychicznych.
Barierą mogą stać się również kwestie technologiczne. Przerwane połączenia, uszkodzona kamerka
Terapeutom może być trudno interweniować w przypadku kryzysu.